BCAA – co a k čemu to je?


BCAA je směs větvených esenciálních aminokyselin – L-Leucin, L-Isoleucin a L-Valin. Tyto aminokyseliny si lidské tělo nedokáže vytvořit, proto je potřeba je dodávat v potravinách (kompletní esenciální aminokyseliny se vyskytují v mase, mléce, sýrech, vejcích, rybách) či doplňcích stravy. Poměry v doplňcích výživy jsou 2:1:1, 4:1:1, 8:1:1. Zde záleží na jednotlivcích, ale pokud je vyvážená strava, měl by stačit poměr 2:1:1.


Lidská svalovina obsahuje 35 – 37 % BCAA.


BCAA před tréninkem fungují jako ochrana svalové hmoty. Ve chvíli, kdy se pří tréninku začínají spalovat tuky, má lidské tělo tendenci sáhnout i po bílkovinách. Pokud použijeme BCAA před výkonem, BCAA se netráví a přecházejí přímo do krve. A když chce tělo sáhnout po bílkovinách, půjde právě do těch jednoduchých místo toho, aby štěpilo svalovinu.


BCAA po tréninku jsou vhodné proto, že pokud se tělu podařilo sáhnout i do svaloviny, tato ztráta se doplní z BCAA a zároveň se urychlí regenerace.
Mimo těchto účinků, mají BCAA i vliv na anabolismus a obnovu glykogenu.


Dávkování je doporučeno asi 0,5 g BCAA na 10 kg tělesné hmotností, a to 30 minut před tréninkem a ihned po tréninku. Pokud jsou dávky zbytečně velké, dojde u přebytku aminokyselin k deaminaci a tyto přebytky jsou z těla vyloučeny pomocí kyseliny močové.